Galvansk tæring: Galvanisk tæring er en naturlig prosess som oppstår når 2 ulike metaller har kontakt med hverandre gjennom en elektrolytt (les sjøvann). Det er denne prosessen som utnyttes i et batteri, der et metall avgir elektroner/ioner til et annet metall.
Ulike metaller har ulik evne 2 til å avgi elektroner, (dvs hvor lett de oksiderer). Metallene deles derfor inn i edle og uedle metaller. Metaller til venstre i det periodiske systemet er uedle og desto lengre til høyre en kommer, desto mer edle er de. Blant de uedle metallene finner vi f.eks: kalsium, magnesium, aluminium og sink (de finnes derfor ikke i ren form i naturen), mens eksempel på edle metaller er: sølv, gull og platina.
At sink er lavt i spenningsrekken (avgir lett elektroner) utnyttes på båter ved at den nyttes som offeranode. Da den ligger lavere i spenningsrekken vil sinken ”spises” opp før messing og jern, som typisk brukes i propeller, drev og skroggjennomføringer.
Båter som ligger tett sammen i en havn, påvirkes av hverandre og det går galvanisk strøm mellom dem. Båten som ligger ”lavest” i spenningsrekken vil bli mest påvirket, men offeranoden gir tiltrekkelig beskyttelse. Men noen båter vil oppleve at denne spises fortere enn hva som skjer på nabobåten(e)
Dette er en billig investering, et sett med another koster bare et par hundrelapper, og kan spare deg for stoerre utgifter senere
http://www.mekk.no/bat/batpleie-vedlikehold-og-kjemi/sinkanoder/
Mange motorer eg ogsaa installert med anoder for aa motvirke taering, brukerhaandboken skal gi en forklaring paa hvor disse er og hvor ofte de boer skiftes, og eventuelt hvordan det skal gjoeres.
Vi blogges
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar