mandag 4. mai 2015

Dieseldyr

 

Ordet Dieseldyr kan oversettes til Diesel bug på engelsk.[1

 

Kan raskt bli mange

Slik reduserer du risikoen for dieseldyr på tanken

  • Fyll kun drivstoff på seriøse bensinstasjoner/marinaer
  • Dekk over påfyllingsåpningen når du fyller diesel i tungt regnvær
  • Kontroller eventuelle pakninger i drivstofflokket og skru det alltid skikkelig til
  • Tilstreb å holde tanken så full som mulig
  • Fyll tanken helt opp før vinteropplag

image

Hva er problemet med at noen ørsmå mikrober spiser bittelitt av dieselen din? Vel, for det første har de en fantastisk evne til å reprodusere seg selv, noe de gjør ved hjelp av celledeling. Ved gunstige forhold kan mange bakterier formere seg svært raskt, ved å gjennomføre celledeling en gang i timen og enda oftere. Det betyr at det raskt kan bli mange av dem - noe som i neste omgang betyr at de vil kunne etterlate seg store mengder avfallsstoffer.

Dieseldyr er mikrober som spiser diesel; det finnes minst 27 forskjellige typer bakterier pluss en del former for sopp som alle kan gå under betegnelsen "dieseldyr"[2]. De er ekstremt nyttige for å rense opp oljesøl i naturen, men på dieseltanken utgjør de et betydelig problem. Avfallsstoffer fra prosessen, samt levende og døde dieseldyr medfører slam i dieselen, evt en seig guffe (substansen varierer avhengig av type mikrober) - dette vil i beste fall bare tette opp dieselfilter, men kan også forårsake mer alvorlige problemer.

Dieseldyr er avhengig av vann, og lever typisk i vannansamlinger på bunnen av dieseltanken, i grensesjiktet mot dieselen - men kan også leve på fuktighet i selve dieselen, dette er særlig et problem med biodiesel. Ettersom motoren normalt trekker drivstoffet noen cm fra tankbunnen, kan det godt samle seg opp anseelige mengder med vann og dieseldyr på bunnen av tanken uten at man ser tegn til dette på dieselfilter eller i vannutskiller - men når man så er ute i røft vær og det kanskje er ekstra viktig å holde liv i motoren, risikerer man at dette virvles opp og plutselig tetter til dieselfilter.

Dieseldyr er et større problem med biodiesel enn med konvensjonell diesel, både fordi biodiesel kan inneholde fuktighet og fordi biodiesel er lettere nedbrytbar[3]. Ihht EU-direktiv skal diesel brukt på bilparken inneholde en viss prosentandel biodiesel - avgiftsfri diesel skal normalt være "ren" konvensjonell diesel[4], men man kan som regel ikke være garantert å få ren konvensjonell diesel.

image

Tips for å unngå dieseldyr og tette filtre:
Hold tanken fri for vann og test jevnlig for dieseldyr.

ilsetningsstoffer

Det finnes tilsetningsstoffer i handelen (av og til kalt "lurium" - fordi kundene sjeldent får innsyn i hva slags aktive virkemidler som er i bruk, eksakt hvordan virkemidlene er tiltenkt å virke, og at det ofte mangler pålitelige tredjepartsundersøkelser som påviser at stoffet er effektivt) som skal forebygge eller løse problemer ifbm dieseldyr, rense drivstoffsystemet, føre til bedre forbrenning, rense motor, smøre, hindre oksidering, fjerne vann (emulgere vann) etc. Det finnes minst ett tilfelle av motorhavari hvor årsaken kan skyldes bruk av additiver[13]

[rediger]Eksempler på tilsetningsstoffer
  • Hammerdown fra Motorconsult[14] - anbefalt av mange på baatplassen.no - påstått å bedre forbrenningen, og påstått å motvirke dieseldyr ved at den fjerner (emulgerer) utskilt fuktighet. Dagens Hammerdown har imidlertid svært begrenset emulgerende effekt.[15]
  • Bio protect 2 fra Maritim Consultants AS[16] - bakteriedrepende middel.
  • Bugs protect fra Maritim Consultants AS[17] - bakteriedrepende og emulgerende middel.
  • Etanol (rødsprit eller kondensfjerner), f.eks. fra Biltema[18][19] - tradisjonelt brukt emulgator i bensin, men kanskje ikke like smart å bruke i diesel[20]. Har man brukt sprit anbefales det å tilsette en slump totaktsolje til dieselen for å smøre opp drivstoffløpet[21]
  • QMI Dieselforbedrer[22] virker emulgerende[23] og har andre påståtte effekter (renser, smører, forbedrer forbrenningen, m.m.)
[rediger]Mulige ulemper
  • Enkelte motorprodusenter anbefaler ikke bruk av tilsetningsstoffer utover hva som allerede leveres med dieselen, og i enkelte tilfeller kan dette gå ut over eventuelle garantirettigheter.
  • Emulgert vann i dieselen kan være et problem for enkelte motorer, særlig dersom det får stå over tid.
  • Emulgatorer kan være effektivt på kondensvann (typisk noen dråper i året), men kommer til kort dersom man får flere desiliter med vann inn, og vil således kunne være falsk sikkerhet.
  • Produkter som emulgerer ferskvann vil ikke nødvendigvis kunne emulgere sjøvann[24]
  • Et middel som dreper dieseldyr vil ikke være i stand til å fjerne ansamlinger av døde dieseldyr[25], slik at man risikerer plutselig tilstopping av filtre selv om man regelmessig bruker biocider.
  • Regelmessig bruk av biocider kan medføre at dieseldyr utvikler resistens mot disse midlene[26]
  • Det er vanskeligere å rense ut døde dieseldyr fra drivstoffsystemene enn levende dieseldyr - bruk av biocider anbefales derfor først og fremst rett etter at tanken er rensket[25].
  • I tilfelle diesellekkasjer til sjø er det viktig at dieselen ikke inneholder unødvendige giftstoffer.[4]

Statoil anbefaler ikke bruk av tilsetningsstoffer[4]

 

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...