søndag 10. mai 2015

200 Elevar paa segltokt

I forbindelse med Statsraad Lemkuhl besoek i Rosendal, er 200 Ungdomskuleelevar invitert paa segltokt.  Dette skjer paa mandag 11 Mai.  Du kan lese meir om dette i Kvinnheringen.

 http://www.kvinnheringen.no/200_elevar_skal_p__segltokt-5-27-5449.html

– Dei som er påmelde, er niande trinnet frå Øyatun, åttande trinnet frå Rosendal, tiande trinnet frå Hatlestrand og åttande trinnet frå Husnes. Elevane blir skyssa med buss og ferje til Leirvik, der dei går om bord på Statsraaden, fortel ordførar Synnøve Solbakken.

Noen fakta om Statsraaden

 

image «Statsraad Lehmkuhl» er en tremastet stålbark eid av Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Skipet er Norges største og eldste skværriggete seilskip[1], og har hjemhavn i Vågen i Bergen. Det brukes på utflukter og regattaer, samt til private arrangement. Sjøforsvaret bruker skipet av og til som skoleskip, blant annet til Kanariøyene og Karibien. Skipet får da prefiksen «KNM» i navnet. Skipet har om sommeren en fast besetning på 17. Marcus A. Seidl og Jarle Flatebø er kaptein.[2]

Historie:

Skipet ble bygget ved Johann C. Tecklenborg AG i Bremerhaven-Geestemünde i 1914, da som skoleskip for den tyske handelsflåten. Skipets navn var da «Grossherzog Friedrich August», oppkalt etter Friedrich August von Oldenburg, som var siste regjerende storhertug avOldenburg. Under første verdenskrig lå skipet stasjonert i Tyskland som skoleskip, men etter krigen ble det tatt av England som krigsbytte.

 

I 1923 oppfordret tidligere arbeidsminister og daværende direktør i Det Bergenske Dampskibselskap Kristofer Lehmkuhl Norges rederforbund til å kjøpe skipet for 300 000 kr. Skipet ble omdøpt til «Statsraad Lehmkuhl» for Lehmkuhls arbeid for skoleskipsaken samt hans arbeid i Christian Michelsens regjering 1905-1907. Bergens Rederiforening dro på et prøvetokt med skipet i fem måneder i 1923 med 200 elever ombord, og etter dette ble skipet gitt til institusjonen Bergens Skoleskib. De drev skipet til og med 1966, bare avbrutt av andre verdenskrig da skipet ble beslaglagt av tyskerne. I forbindelse med dette ble skipet omdøpt «Westwärts» i perioden 1940–1945. I 1966 maktet ikke lengere Bergens Skoleskib å drifte skipet, tross de mottok bidrag fra staten. Antall elever gikk ned, mens vedlikeholdskostnader og andre utgifter gikk opp. I 1967 stod skipet i fare for å bli solgt til utlandet, men den bergenske skipsrederen Hilmar Reksten grep inn og kjøpte «Statsraad Lehmkuhl», som dermed fortsatt fikk ligge til kai i Bergen. «Statsraad Lehmkuhl» inngikk i Rekstens skipsflåte frem til 1978, og han drev privat kurs på skipet, men han også måtte kutte ut dette på grunn av manglende statsstøtte. Skipet lå i opplag i Bergen havn fra 1973 til 1978, da han overførte skipet til en privat stiftelse: Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Denne stiftelsen driver skipet fortsatt.[3]

Før 1994 hadde skipet plass til omtrent 200 elever ombord, men etter omfattende rehabilitering fra 1994 til 2005 ble dette redusert til 150.

 

 

Saa kom dere ut paa fjorden og hils paa Statsraaden, det fortjener den !

 

 

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...