lørdag 10. oktober 2015

Rensing av kjoelesystemet

Har du hatt baaten noen aar og temperaturen er hoeyere enn normalt ?  Skifta baade impeller og sjekka kjoelevannsinntaket ?  Da kan det vaere du har avleiringer i kjoelevanns systemet

Det finnes flere mirakel midler mot dette, blant annet systemrens som kan kjoeres gjennom baade ferskvannsdelen og sjoevannsdelen av systemet.  Men mange bruker hjemmelagde opploesninger, blant annet sitronsyre eller 30% eddik.  Du finner mange gode raad hos Baatforumet.

SystemRens Motorrens er et biologisk produkt som løser opp salter, kalk, magnetitt og rust. SystemRens angriper ikke pakningsdeler og metaller.
Brukes til rens av alle typer varme- og kjølesystemer. Kan også brukes til bilmotorer, radiatorer og varmevekslere.

Eksempel på bruk av SystemRens:
Ferskvannskjøling:
Hell væsken på kjølesystemet og start motoren slik at væsken får sirkulere godt. Kjør gjerne noen turer slik at motoren blir varm. La stoffet virke ca 2 døgn. Tapp av, skyll godt igjennom og fyll med rent vann og frostvæske. NB: Sinkanoder må fjernes før bruk av Motorrens.

Saltvannskjøling:
Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Anbefalt dosering er 1:10 (10% av anleggets totale volum). Dersom det er mye beleggdannelse anbefales 20% innblanding.
Leveres med brukerveiledning og produktdatablad.

Fakta om rensevæsken

Torkel Hansen opplyser at væsken er meget sur med en pH-verdi på 1.8. Rensevæsken angriper ikke gummipakninger. Et faktablad (Yrkehygienisk produktblad) laget av Hydro Rjukan Næringspark forteller oss at konsentratet består av fosforsyre, sitronsyre, tennsider, innhibitor og vann. Det benyttes i industrien til rengjøring av vannbårne systemer. Væsken er gulbrun. Dersom man får den på hendene, skal man straks skylle av. Det anbefales bruk av hansker og vernebriller. I følge faktabladet blir ikke middelet klassifisert som spesialavfall, men hører med til avfallsgruppen syrer. Store mengder bør etter bruk leveres mottakerstasjon for spesialavfall.


Båtmagasinet medarbeider foretok også en “minitest” av rensevæsken i en plastkopp. I den la vi en skjellbit, litt rur fra bryggetauet og en rørstump. Væsken begynte straks å angripe skjellet. Vi så tydelig et en oksydasjon fant sted. Etter fire- fem dager var skjell og rur som rene geleen og rørbiten gullende ren.
Vår konklusjon: Fremfor å iverksette omfattende demontering av kjølesystemet er denne rensemetoden vel verdt å prøve. Kan industrien benytte metoden, så kan vel også en liten båteier med hell prøve seg.

Se fulle testen i Baatmagasinet

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...