lørdag 3. oktober 2015

Kjølesystemet - Dieselmotorer

De fleste tilfeller av motorsvikt er forårsaket av problemer i motorens kjølesystem, så ta hensyn til dette, eller enda bedre, se denne videoen fra Ed Sherman fra den amerikanske Båt og Yacht Council (ABYC). Han tar deg med på en omvisning i kjølesystemet på en ny Volvo Penta motor og viser noen grunnleggende vedlikeholds punkt 

Båten i ABYC video bruker et kjoelesystem med en varmeveksler, koblet til en ferskvanns løkke som kjøler motoren. Dette er den vanligste typen som brukes i fritids marine dieselmotorer. Typiske problemer  som skjer er når det er en blokkering av tilstrømningen av vann fra utsiden av systemet. Kanskje det er plast rusk, tare eller rur som hindrer  vanninntak utenfor skroget.

“Impeller”

 

Oftest er skovlhjulet i kjølevannspumpen går i oppløsning. (Impeller) Sjekk silen forl å sikre at det ikke er tett av rusk. Hvis dette skjer, blir motoren din overopphetet svært raskt. Dette er mye mer alvorlig i en dieselmotor enn i en besindreven båt.

Siden dieselmotorer kjører på stempel kompresjon rundt 350psi til 500 psi, som er tre til fire ganger hoeyere enn en bensinmotor, bygger varmen seg opp veldig raskt. Innen 60 sekunder, foerer denne hoeye kompresjonen til enda hoeyere varme som kan gjøre stor skade.

Fordi kjølesystemet er så kritisk, boer eiere av innenbords dieselmotorer rutinemessig sjekke  våt eksosen (at det er Kjoelevann i eksos) hver gang de starter opp motoren. Hvis du hører den vanlige gurglingen og rapingen fra eksosen er alt OK, Hvis ikke, slå av motoren umiddelbart!

"Impeller" -Nigel Calder anbefaler dette Impeller verktøyet, det finnes andre lignende verktoey paa markedet ogsaa..

“Impeller”

Siden impelleren er den komponenten som er den komponenten som mest sannsynlig vil feile-og ofte på verst mulig tidspunkt, bør du alltid ha en ekstra ombord, og vite hvordan du skifter en impeller mens du er på vannet.

Nigel Calder og andre anbefaler en Impeller Puller Tool som vil gjøre skifte av impeller mye enklere.

Dieselmotorer har minst tre kjølere, olje- og drivstoffkjølere, varmeveksleren, og trolig også en overføring kjoeler. Alle trenger ettersyn og service minst en gang i året. Det vil være blant anoder i sjøvannssiden av systemet for å beskytte disse kjølerene fra innvendig korrosjon, og disse bør sjekkes årlig, ellers kan varmeveksleren bli spist opp av korrosjon.

Hvis dette høres dyrt og komplisert ut, være trygg på at regelmessig vedlikehold er mindre kostbart enn å erstatte en motor eller to!

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...