tirsdag 13. oktober 2015

Kollisjonsfare

Kanskje den enkleste regel i verden, men hvorfor skjer fremdeles kollisjoner både mellom store og mindre fartøyer fremdeles ?

Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt."

Når vi nærmer oss et fartøy på kryssende kurs kan vi avgjøre om det er fare for sammenstøt ved å legge merke til i hvilken retning vi har det andre fartøyet. Dersom vi etter ett minutt eller to, mens vi beholder samme kurs og med samme fart, fortsatt har det andre fartøyet i samme retning, betyr det at vi er på kollisjonskurs.

Retningen til det andre fartøyet kalles "peiling". Vi tar en slik peiling ved å legge merke til hvordan vi ser det andre fartøyet i forhold til deler av vår egen båt.

Figur 3.1 Peiling til fartøy på kryssende kurs tas ved å legge merke til hvor vi ser fartøyet i forhold til detaljer på vår egen båt
Dersom peilingen ikke endrer seg, betyr det at vi kommer til krysningspunktet samtidig.
Dersom peilingen beveger seg framover på båten vår, vil det andre fartøyet passere foran oss.
Trekker peilingen seg akterover, vil det være vi som når krysningspunktet først og vi vil altså passere foran den andre.

Mens disse observasjonene tas, må vi være nøye med at vår egen båt holder stødig kurs og fart.

Figur 3.2 Hvis peilingen holder seg konstant er det fare for kollisjon  

Image result for hvis peilingen holdes seg konstant

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...