torsdag 14. mai 2015

En skvett totakts olje ?

Jeg har ikke tenkt aa bruke dette paa min motor enda, men paa eldre motorer er dette ganske vanlig, og jeg vet om flere som anbefaler en liten skvett i bensin motorer av eldre aargang ogsaa, selv om de har separat smoering. Og paa bobilen min har jeg brukt dette raadet hele tiden.

Her er et innlegg jeg fant om dette

Materialet i gamle dieselpumper er basert på at all smøring kommer fra dieselen. Pga moderne utslippskrav er dieselen i dag mye tørrere fordi de fjerner mer og mer av bl.a. svovel, samtidig må motorfabrikantene utvikle nye legeringer i både bensin (motorolje uten svovel) og dieselmotorer for å kompensere for smøringen som forsvinner. Coating blir f.eks brukt i pumpene til flere leverandører og nicasil eller andre sylindercoatinger blir mer og mer vanlig, eks. BMW, Audi, Rotax, Ducati, KTM (spesielt da for 1-2 cyl.)


Problemet for mange er at de ikke skjønner at dieselen som brennstoff, dieselmotoren og dieselpumpa har utviklet seg siden 1930-tallet, for å gjøre det enda vanskeligere skjønner mange ikke at det finnes ulike dieselmotorer i anleggsmaskiner, lastebiler, båt og personbiler. Spesielt med personbiler har vi Common Rail og PD, pumpe-dyse prinsippet med STORT trykk. Generelt sett er dagens diesel for tørr for legeringen i motorer med mekanisk dieselpumpe, dette gjelder vel nesten alle eldre dieselmotorer, båt, stasjonær, anlegssmaskiner osv.. Så, for å få smurt pumpa og dysene kan man tilsette ulike produkter som er å få kjøpt, eller totaksolje. Helst brukes syntetisk totaktsolje i et blandingsforhold på oftest 1:200 (0,5%), eller hva du måtte finne på.


Fordelen med totaksoljen er at den faktisk har bedre brennverdi enn diesel, akkurat fordi det er en totaksolje, den SKAL forbrenne etter dagens krav til lavere sot og partikkleverdier som også gjelder for totaktsmotorer. Semi- eller mineral- totaktsolje er sikkert OK, men jeg har aldri hørt om noen med erfaring og uttesting av ulike typer mineralsk/syntetisk olje. Fordelen du sitter igjen med er lavere friksjon og mykere gange på pumpe og motor, mindre støy og slitasje på dyser, og pga redusert forbruk og de høye brennverdiene får man mindre soting og forurensning, og tilslutt lengere levetid på motoren.


De fleste som sliter med gamle (hva er så gammelt da..?) eller "nyere" båtmotorer har opplevd nirvana når de har tilsatt totakst-olje i dieselen, det seneste tilfellet jeg vet om er en Mitsubishi motor fra 2004. Dette blir ikke presis info, for når en båtmotor designes selges den gjerne over mange år, så jeg vet ikke når denne motoren ble designet, men saken var at før totaktsolja ble tilsatt hadde det vært mange farlige stopp på sjøen og bytte av to dieselpumper til 25.000, kun den ene gikk på garantien.. Fordelene skal være så store at jeg har lest at eiere av CM og PD dieselmotorer i bil har fått redusert forbruk ved bruk av syntetisk totaktsolje. Dette har jeg ingen erfaring eller førstehåndsinformasjon med, så her ville jeg gått systematisk til verks fra en meget tynn blanding. Det ryktes f.eks at Mercedes bruker totaksolje på sine kommersielle langtur tester. Å reklamere med at det lønner seg å tilsette totaktsolje på en 2010 modell Mercedes får du selvfølgelig ikke noen offisiell uttalelse på. For de som har vært i Russland eller øst-europa vet du at din Geländewagen maler som katt når du fyller russe-diesel, den er overlegen pga innholdet av fete komponenter og all svovel du kan tenke deg. Trailer og lastebilsjåfører hamstrer ikke denne dieselen bare pga prisen, og har du noen gang kjent sur-stanken fra en gammel trailer fra baltikum så vet du hva det kommer av.


I enkelte deler av den vestlige verden står utviklingen likevel stille, derfor vil en Landrover-eier f.eks anbefale deg å tilsette mineralsk motorolje, helst single-grade! De som har prøvd dette vet at man etter hvert går til innkjøp av nye dyser, pumpa og registeret ramler etter hvert så mye at du begynner å se etter brukte OM617 motorer på Finn.no. Egentlig sier det seg selv at en motorolje med alle sine tilsetninger som IKKE skal forbrenne, som skal tåle høye temperaturer og som skal smøre, binde sot, løsne partikler osv., blir ganske feil å blande i dieselen. Når det blir kaldere får motoren startproblemer og du må kjøre par tanker med ren diesel og dyserens for å bli kvitt problemet.

 

Bruker du ekstra 2-takts olje i diesel eller bensin
 
pollcode.com free polls

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...