Den beskjedne gummiskovlen gjør ikke mye av seg, – før den er gåen. Da går motoren varm, alle alarmer hyler og en ny impeller må på plass. Lær deg dette. Denne saken er utløst av to faktorer: 1) det faktum at redningsskøytene årlig må assistere mange båter med defekt impeller og 2) at det er kommet et smart verktøy på markedet til å fjerne den gamle impelleren. Det er dessverre mange sjøvannspumper med impellerhus som har fått skader etter brutale inngrep med tenger, skrutrekkere og annen uegnet redskap. Hvor ofte? Hvor ofte en impeller skal skiftes, varierer veldig mellom motormerkene. Mellom to og fire år er det vanlige. Følg disse intervallene, så får du sjelden overraskelser underveis. Ta en titt i brukermanualen og sjekk.
Det kan ofte være enklest å ta av hele sjøvannspumpa og skifte impelleren på arbeidsbenken/kjøkkenbenken. Men for treningens skyld, og i tilfelle du må skifte underveis, kan det være greit å skifte med sjøvannspumpa på plass. Sjekke? Hvis du vil være helt sikker, så ta en sjekk i sjøvannshuset hver høst eller vår.
Verktøyet ”Mc Peller” har nå fått fast plass i verktøykassa om bord. Ikke minst fordi man nå kan ta ut impelleren og sjekke, uten at den blir skadet. De to gripeklørne skal ta tak i gummien i selve «navet» på impelleren, følgelig kan du ta den ut og inspisere den uten at den blir skadet. En skade på «vingene» kan bety nedsatt kjøling. Da er det bare å skifte. Det samme gjelder hvis gummien på noen måte er sprukket eller virker morken. Uansett: Er du i tvil, så skift, og for ordens skyld: Ha ALLTID en reserve om bord. Verktøyet «Mc Peller» finner du på
www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter
Hvordan finner du impelleren
Hvordan bytte impeller
Vi blogges
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar