lørdag 21. november 2015

Temperaturmaaler, oljetrykksmaaler, tankmaaler – problem ?

Du har å gjøre med 3 hovedkomponenter som kan være kilden til problemet: måleren, ledningene og avsenderen eller svitsj.

De fleste målere har minst 3 terminaler plassert på baksiden (noen kan ha så mange som fem). De viktigste å være opptatt av er merket: I eller IGN - spenningsfeed fra tenningen,  G eller GND - jording for belysningen krets,  S eller SND - signal fra senderenheten plassert på motor

Slik søker du  etter feil på målere, du vil trenge et voltmeter eller multi-meter. De to viktigste innstillingene du  bruker er DC Spenning (VDC) innstilling og Ohm (Ω) innstillingene på måleren.  VDC innstillingen vil bli brukt til å avgjøre om måleren får spenning, og Ohm innstillingen vil bli brukt til å sjekke motstanden i avsender / brytere.

Kontroller at batteriet er skikkelig oppladet.

Temperatur, Olje- og drivstoffmåleinstrumenter


Image result for install temp gauge yanmar diesel engine

Maaleren staar paa hoeyeste nivaa konstant

  1. Koble ledningen fra senderenheten på motoren, hvis måleren flytter til lav-skala er avsenderen er dårlig.
  2. Hvis måleren ikke svarer, kobler ledningen fra "S" terminal på baksiden av måleren, hvis måleren flytter til lav skala, er ledningene jordet.

Måleren viser minimum 
  1. Få tilgang til baksiden av instrumentpanelet klyngen, og finn måler.
  2. Vri tenningsbryteren "ON".
  3. Sjekk spenningen mellom "I" og "G", bør være mellom 12-13V.
  4. Vri tenningen til  "OFF".
  5. Fjern ledningen fra "S" terminal på baksiden av måleren.
  6. Vri tenningen  "ON".
  7. Målere bør gå til lav stilt posisjon (* noen olje trykk målere operere reverseres og går til den hoeyeste posisjon).
  8. Hvis måleren viser riktig, går du til trinn 10.
  9. Hvis måleren viser ikke viser noe, fjern ledningen fra "S" på baksiden av måleren, da skal  måleren gaa tilbake til lav posisjon på skalaen, er senderems  kabel jordet, hvis måleren fortsatt er doed, er måleren er dårlig.
  10. Koble senderenhetens  ledning fra senderenheten på motoren, og hold en inntil motorblokken, måleren skal da indikere ingen lesning (* noen oljetrykk målere indikerer reversert), hvis måleren indikerteingen lesing, går du til trinn 12.
  11. Hvis måleren ikke vise hoey maaling, kobler du  en jumper wire fra G terminal til terminal S på baksiden av måleren, hvis måleren da viser hoey avlesning er ledningen åpen (kuttet eller revet) eller ledningsnettet til  tilkoblingen på motoren kan være korrodert eller løs, hvis måleren indikerer lav, erstatt måleren.
  12. Hvis måleren vist riktig for baade downscale / oppskalere opplesninger kan du anta at det er greit, nå fortsette å teste sende bryteren / enhet.

 

Merk: når du skifter sende enheter må forsiktighet utøves med gjengeforseglingsmiddel, enhetene er avhengige av metall mot metall kontakt for å fullføre første krets og for mye fugemasse kan hemme denne kontakten.
Olje trykks Unit

  1. Koble ledningen fra oljesenderenheten terminal.
  2. Koble ohmmeter til senderenhets terminalen og senderenheten, sjekk ohm lesing uten at motoren  er i gang (null trykk). Så sjekk ohm lesing og press med motoren i gang, sammenlign med diagrammet.
  3. Disse verdiene kan variere per produsent, sjekk  med den aktuelle servicehåndboken:


Vanntemperatur Sende Unit
  1. Fjern avsender fra motoren.
  2. Koble en digital ohmmeter til avsender.
  3. Dyppes avsender og et termometer i en beholder med olje, varm forsiktig opp oljen over en varmekilde og overvåke termometer.
  4. Meteret skal vise riktig ohm for tilsvarende temperatur. Bytt avsender hvis ikke innenfor +/- 7,5% (se servicehåndboken for passende verdier)


Engine Alarm Circuit Testing

Merk: Noen alarmsystemer kan være koblet  forskjellig, sjekk haandboken eller kontakt forhandleren.
  1. Vri tenningsbryteren PÅ, men ikke start motoren. Alarmen skal ringe.
  2. Hvis alarmen ikke høres, sjekk for 12V på den positive polen av alarmen ved å koble  lederen av multi-meter til den positive terminalen og den andre til jord. Hvis 12V er ikke tilstede så sjekk ledninger til tenning for en åpen krets.
  3. Hvis 12V er til stede, kobler en jumper ledningen fra den negative polen på alarmen til jord. Hvis alarmen ikke høres,  er alarmen defekt.
  4. Hvis alarmen går, er problemet i ledningene til bryterne på motoren, eller bryterne i seg selv.

Jeg fant frem til denne, da jeg maa sjekke min temperatur maaler som ikke virker lenger :-)

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...