mandag 16. november 2015

Standard motor sjekk v/avgang, gange, stopp etc

Jeg har meste parten av disse sjekkpunktene i min logg, har du ?

Motorkontroller

Å Jevnlig sjekke motoren er en viktig jobb for enhver båteier. Tross alt, er det siste du ønsker motorstopp og bli liggende å drive ute på sjøen på grunn av et problem som  lett kunne vært forebygget.

Gjennomføring av disse enkle og regelmessige kontrollpunktene vil bidra til å flagge eventuelle problemer tidlig, og forhåpentligvis redusere risikoen for at motoren din skal svikte når du er halvveis over fjorden. Disse 3  nyttige tips under kan også bety forskjellen mellom å kontakte redningstjenesen eller den lokale kystvakten 

For å unngå slike scenarier, er det flere sjekker du trenger for å fullføre hver gang du bruker din båt.

Før du drar

Noen ganger kan det være spennende å bare hoppe om bord og ta turen dit ditt hjerte ønsker, men det er viktig å gi motoren en rask sjekk for å unngå eventuelle problemer senere på turen.

1. Begynn med å sjekke lensepumpe, vann  og deretter motoren for oljelekkasjer 

2. Sjekk kjoelevannslanger og se etter loese klemmer, lekkasjer eller korrosjon

3. Sjekk viftereim for sprekker og slitasje, passe stram ?

4. Kontroller drivstoffnivået - en rekke redningsaksjoner oppstår fordi det ikke er nok til å begynne med

5. Sjekk ferskvann kjølevæskenivået

6. Fjern motorens peilepinnen og sjekk nivået av smøreolje. Hvis det er lavt, må du fylle den opp før du drar ut

7. Før du starter motoren, sørg for at gir er i fri, og gass stilling i tomgangsstilling

Starting av motoren

Når du er fornøyd med forhånds sjekken, er det noen flere å fullføre når du har startet motoren.

1. Sjekk at kjølesystemet sirkulerer riktig. Hvis eksosportene er over vannlinjen så er det ganske enkelt å gjøre, hvis de er under vannlinjen, kan det være litt vanskeligere. Hvis vannfilteret i motorrommet er delvis gjennomsiktig, kan du sjekke det for tegn på vann bevegelse. Plasser et flytende objekt, for eksempel en ping-pong-ball i dette vil gjøre det lettere å fortelle om vannet er i bevegelse.

2. Sjekk  motorens  slanger, kjøle- og drivstoffsystemer og sørg for at du kan ikke se noen lekkasjer

3. Til slutt lytt. Hvis motoren ikke høres riktig eller gjør uvanlige vibrasjoner så  kan  det være et tegn på at det er et problem. Det er lurt å holde et øre paa motoren hele turen og sørge for at det ikke er en endring i motor gange mellom start og finish.

4. I løpet av turen, hold et øye med instrumenter og varsellysene ombord. Motorens oljetrykk skal holde rundt 60psi,  mens voltmetre bør være rundt 13-14V, eller 26V avhengig av om motoren din har 12 eller 24V batterier. Når motoren er varm, bør temperaturen være viser mellom 80-85 ° C.

Utkobling

Før du stopper motoren , la den gå på tomgang i noen minutter, da dette vil gjøre det mulig for kjølesystemet  a ta ned varmen.

Andre nyttige tips

  • Skulle du støte på noen problemer når du bruker motoren din, vil en god brukerveiledning gi deg råd om den beste maaten aa loese dette paa
  • Ha reservedeler som filter, impeller, slanger og pakninger om bord
  • Ha en motor verktøykasse om bord, slik at du kan gjøre noen enkle reparasjoner selv uten å måtte ringe etter hjelp
  • Endelig, boer du laere hvordan du forholder deg til vanlige motorproblemer, slik at du ikke sitter igjen helt uforberedt  om noe skulle gå galt

Read more at http://www.ybw.com/expert-advice/essential-engine-checks-886#VzqoGAtrbmML9EDY.99

vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...