Det er uunngåelig at når forholdene er på sitt verste, vil du ha et publikum som foelger med naar du skal legge til kai.. Planlegging og trenings vil ikke bare holde deg og dine passasjerer trygge og beskytte din båt, det vil også hjelpe deg til å unngå alvorlige personlig ydmykelse. Kan du tenke deg noe verre enn at du kommer inn til kai, dunker i kaia, akterenden svinger ut etc etc og du maa bakke ut og proeve paa nytt.
1, Foerste jeg gjoer naar jeg bruker en ny baat er aa finne ut hvilken vei akterenden drar naar du bakker, og hvor mye den drar den veien.
2. Deretter finner jeg meg en stille bukt, lemper ut et par boeyer eller markoerer og bakker i 8 tall rundt dem for aa faa foelelsen med baaten.
3. Kan ogsaa vaere en fordel aa gaa med full fart mot markoerene og deretter se hvor lang distanse du trenger for aa stoppe, ikke det at du skal gaa med full fart mot kai, men dette kan vaere greit aa vite.
4. Ogsaa en god ide aa hive ut en boeye, og praktisere Williamson rescue toern et par ganger for aa venne deg til hvordan din baat reagerer, denne boer faktisk laeres bort til konemoren, og andre som eventuelt foerer baaten hvis det er du som ramler uti.
Fra kai
Foer du kaar i gang, boer du ha planen klar. Har du andre ombord, diskuter planen med dem og hva du forventer de skal gjoere.
Man bør ta hensyn til trafikk i området, retningen av vind og strøm, og dybden av vannet.
(Et notat fra Crew:.. Ikke anta at dine passasjerer har den samme erfaringen som du har, eller at de kan lese tankene dine og gjette hva som skal skje, vær konkret og gi beskjed om hva du vil hvis du ber om deres hjelp Dette beskytter ikke bare deres sikkerhet, men deres stolthet ogsaa som er vel som viktig.)
Når vinden eller strømmen skyver båten bort fra kaien er prosedyren enkel.
1. ta laus tau og trekk opp fendere og la som vinden skyve deg ut, du kan hjelpe til litt .
2. Når klar og trygt borte fra kaien og andre båter, skifte å videresende og går på tomgang.
3. Vær nøye med å sørge for at du har blitt skjøvet trygt bort og at hekken ikke vil treffe kaia naar du gir sakte forover.
Husk: En båt styrer ikke som en bil, den dreier om sin egen akse.
Klikk illustrasjonen til hoeyre for å spille av
Hvis vinden eller strømmen presser båten mot kaien trenger du å gjøre litt ekstra planlegging.
1. Ta laus alle tau utenom fremre spring, Dennen vil hindre deg fra å gaa fremover og lar hekken å svinge ut ogvekk fra kaien. (se illustrasjon)
2. Det kan være lurt å bruke en fender forut til å dempe baugen av båten mot brygga.
3. Gi litt ror inn mot brygga og et lite push forover med motoren paa tomgang, dette vil skyve hekken bort fra kaien.
4. hekken vil naa svinge bort fra kaien. La springen fremme gaa, og dra den ombord. Bakk et stykke ut fra kaia
6. Når du er trygt ute, gi ror bort fra brygga og sett motoren i gir sakte forover, pass paa hekken, er du for naer kaia kan den slaa inn i kaia, da bakka du ikke langt nok ut i punkt 4.
Klikk paa hoegre bilde for a spela av
Når du er klar av kaien, sikre all fortoening og fendere så de vil ikke være i veien eller utgjøre en snublefare. Sørg for å kontrollere farten når du forlater kaien og se etter andre båter, svømmere eller andre hindringer.
Til Kai
Før du naermer deg kai, skal den ene enden av fortoeyningstauet sikres ombord; fendere vaere klargjort og hastigheten reduseres.
Hvis vinden er onshore (blåser kaia), bring båten til en posisjon parallellt til kaien og ca to meter utenfor. Vinden vil blåse båten inn. Da er det bare a sette fast fortoeyningen, forut og akter, og gjerne en spring i tillegg..
Hvis vinden er offshore (blåser bort fra kaien), bør du nærmer dokken på en 20 til 30 graders vinkel. Ei bauline føres i land og sikres. I båter med en påhengsmotor, eventuelt drev , vend motoren litt inn mot kaien og sett i revers. Dette vil bringe hekken inn i mot kaia. Båten kan da festes med akterlinje.
Prosedyren er forskjellig for båter med innenbordsmotorer. Roret vil bli brukt til å bringe akterenden inn. Å presse hekken inn ved å bruke roret, fest en spring for å hindrebåten i å bevege seg fremover. Med motoren på tomgang forover, vri roret vekk fra kaien som vist nedenfor. Siden båten ikke kan gå videre og roret presser hekken inn, vil båten holde seg mot kaien mens du fester de andre fortoeyningene. Alle manøvrene er lettere aa oppnå hvis båten har to motorer, enn en enkelt motor.
Klikk paa hoegre bilde for a spela av
Lykke til
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar