fredag 9. januar 2015

Tauing – forskjellige metoder

Alt for ofte ser jeg den vanlige maaten naar en baat blir tauet i havn.  Man lemper ut et tau til havaristen, og tauer den hjem paa vanlig maate.  Dette fungerer fint i aapen sjoe, og gir god fart paa tauingen, men daarlig kontroll naar man skal til kai eller inn i havn.  I WesternGeco bruker vi dette mye ogsaa, men hvis vi skal faa havaristen inn til skutesiden paa en tryggere maate bruker vi tow alongside, eller tauing side om side paa daarlig norsk.  Alle som har baat boer ha nok tauverk ombord til enten aa bli tauet, eller taue en som er i problemer.

Det er imidlertid viktig aa ha riktig lengde ogsaa paa vanlig tauing for aa unngaa rykk og slitasje paa taurepet.  Dette boer man proeve seg frem med.  For kort, eller for langt vil fort slite ut tauet, og dermed er du like langt.

 

 

Der viktigste naar man bruker sistnevnte metode, er stramme tau, saa baatene ligger stabilt inntil hverandre, og at den baaten som tauer den andre ligger 1/3 eller 1/2 baatlengde aktenfor, som vist paa illustrasjonen ovenfor.  Da har den som tauer god kontroll over begge baatene, og kan enkelt manoevrere havaristen inn til kai.  Det kan ogsaa med fordel fendres imellom baatene hvis du er redd for aa faa skader paa din egen baat.  Jeg har brukt denne metoden mange ganger og er like overrasket hver gang over hvor god kontroll man har paa havaristen.

 

Lykke til. og forhaapentligvis slepper du aa bli tauet til kai.

 

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...