Dette ville vaert noe !
Emiliano Pinori på Universitetet i Göteborg har fått midler fra EU til å utføre et stort testprosjekt til sommeren. Prosjektet LEAF har ingen ting med den elektriske bilen til Nissan, men står for «Low Emission Antifouling». Til nå er det opprettet testsentre på fem ulike steder i verden, to i Brasil, Italia, England og i Sverige. Teststedet i Sverige er på Tjärnö, rett øst for Koster, ikke langt fra grensen mot Norge.
Lang virkningstid
Vanlig bunnstoff fungerer slik at det slippes ut litt og litt virkestoffer over hele sesongen. Rundt skroget vil det hele tiden være en hinne med biocider som gjør at vekster ikke trives. I løpet av sommeren vil normalt 80 prosent av giften være sluppet ut i sjøen. LEAF inneholder også biocider, men de blir holdt fast av malingen. Når vekstene forsøker å feste seg på skroget må de igjennom bunnstoffet for å holde seg fast. Det er da de møter virkestoffet. Ved å holde på virkestoffene, så vil de kun bli brukt når det er behov. Det skal gjøre at bunnstoffet skal vare opp mot ti år, og mengden biocider som blir sluppet ut i naturen blir minimal.
Her er en av testernes kommentar!
Dear LEAF,
Here are the pictures from today when the boat was finally taken out of the water. The hull is very clean, no barnacles at all. There are mussels attached to cavities and unpainted areas, but not to painted areas directly, I think. There was a bit of a hurry as it was picked up by a service person, so I did not have time to check more thoroughly.
Excellent results, anyways, the mileage were constant over the whole year. On average loads about 1,5 nautical miles per litre, previous years it will have started there, but quickly fallen to 1,2 and towards the end of the summer down to 0,8 or so.
What is the experience so far – does the boat have to painted every year with this paint, or will it last for more seasons?
If it needs to be repainted, could you please include me in the test also for next year? I guess it will be a while before the paint is commercially available.
Best regards,
Hans Franzén
Prosjektet har også egen Facebook-side
Vi blogges
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar