onsdag 30. september 2015

Mat i baaten = Omnia

Gjennom en annen baatblogg fikk jeg kjennskap til denne, kanskje jeg kjoeper meg en saann jeg ogsaa?  Eller oensker meg til Jul ?  Omtrent alt du kan lage i en vanlig stekeovn, kan du lage i denne.  Jeg legger ved link til oppskriftshefte, samt link til en annen side med oppskrifter.  Jula selger denne for rundt 400 kroner

Enkel og solid konstruksjon

Omnia er lett å bruke og krever ikke noen installasjon. Ovnen er nøye testet og kan brukes på de fleste komfyrer. Laste ned retninger for bruk med oppskrifter (pdf).  

Mål og vekt: Diameter 250 mm, formens volum 2,0 liter og høyde 70 mm, total "brukshøyde" inklusive knopp 140 mm, vekt ca 0,5 kg.

Tre deler

Omnia består av tre deler. En form i aluminium der ingrediensene eller deigen skal ligge. Formen ser ut som en rund kakeform med hull i midten. Til denne er det en spesialformet underdel i stål som også har hull i midten samt et lokk i aluminium med små ventilasjonshull som har tilstrekkelig høyde til at brød og kaker kan heve seg fint. 

Under- og overvarme

Varmen fra komfyren blir overført gjennom konveksjon til det som skal stekes eller bakes, og konstruksjonen gir både over- og undervarme.

Den spesielle underdelen er skålformet, noe som gir en luftspalte mellom underdelen og aluminiumsformens underside. Varm luft i spalten varmer opp undersiden av formen og på denne måte dannes undervarmen.

I og med at det er hull både i underdelen og den runde aluminiumsformen, passerer varm luft gjennom konstruksjonen, reflekteres mot lokket og gir overvarme.

 

http://www.omniasweden.com/index.php?id=3966

http://www.omniasweden.com/fileadmin/omnia_files/Cookery_book_080131.pdf

http://www.destinationfoodandtravel.com/omnia-oven-recipes.html

 

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...