fredag 27. februar 2015

Selvlensende baat – en tikkende bombe

Jeg har hatt selvlensende baat, og det kommer aldri til aa bli en slik igjen.  2 ganger gikk den ned.  Foerste gang med reparasjon av motor paa over 20.000 kroner, andre gangen ga jeg opp heile greia og solgte med stort tap.  En selvlensende baat krever faktisk mer tilsyn enn en vanlig baat.  Stoerste ankepunktet er at selvlensinga har veldig lett for aa gaa tett, og da skal det ikke mye til foer baat fylles opp og synker.  Jeg hadde en Ryds470 dette skjedde med.  En venn av meg har akkurat lik baat, og hva skjedde en liten stund etter at min gikk ned, jo akkurat det samme.  Saa aldri mer

Foerste gangen det skjedde med min hadde broderen vaert nede om kvelden og sjekka baaten, alt ok.  Ikke noe vann eller noe.  Kraftig vind og nedboer i loepet av natten tetta selvlensinga og om morgenen etter ringte de fra baathamna om at baaten var i ferd med aa synke og bare hang i taua. 

Kundene lures

Undereidet mener at problemet ikke bare er at folk misforstår, men at produsentene av selvlensende systemer ofte gir misvisende informasjon. Han forteller at han selv har opplevd det på salgsmesser.

– Produsentene som selger selvlensende systemer forleder ofte kunden til å tro at båtene vil tømme seg selv. De opplyser ikke at man må føre tilsyn med båten og selv sjekke at selvlenser fungerer slik at det ikke er noe som stopper utløpet. Dersom båten blir liggende litt under det nivå som utløpet på selvlenseren har, strømmer vannet inn og båten synker etter kort tid, sier Undereidet.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/selvlensende-d%C3%B8rk-en-tikkende-bombe

http://www.if.no/web/no/om/sistenytt/pages/pressemeldingselvlensendebatersynker.aspx

Saa min anbefaling er absolutt, kjoep en vanlig baat, og sats heller paa en bra pumpe med nivaabryter og lignende.  Naa er det snekke som gjelder for meg, og jeg har anskaffa meg en Hasla26 som jeg foreloebig er meget fornoeyd med.

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...