mandag 9. februar 2015

12 V Batteri

Det er mangen som tror batteriet er OK når de sjekker og måler at det er 12V, men faktum er at et batteri som ikke er belastet skal måle minst 12.5V eller mer når det er full ladet.  ET fulladet batteri måler vanligvis 12.7V omtrent.  Med de gamle blybatteriene var det jo greit å måle syrevekta, som ved fullladet batteri skal vaere omtrent 1.24

Her et et par fakta om 12V batterier

Verdt å vite

Ladere
Bruk helst elektronisk styrte ladere, dette er for å unngå gassing av batteri

Sulfatert
Sulfatering oppstår når batteriet lagres i utladet tilstand. Oppstår også når batteriet brukes uten at det har blitt ladet godt nok opp. Kan i enklelte tilfeller lades med lav ladestrømstrøm noen døgn.

Lagring av batteri
Fulladet og kjøligst mulig nær 0 grader. Sjekk ladetilstanden hver 6. måned, og etterlad om nødvendig. Bør fullades før batteriet settes bort for vinteren.Bør ikke stå med konstant lading, heller ikke såkalt vedlikeholdslading gjennom hele vinteren, dette kan medføre uttørking av batteriet. Noen ladere stopper ladingen automatisk når batteriet er fulladet.

Selvutlading
Reduseres med ca 50% for hver 10 grad temperaturen synker. Ved temperatur over 25 grader halveres lagringstiden.
AGM og Gel batterier har svært lav selvutlading.

Syklingskapasitet
/dyputlading
Beskriver hvor mange ganger et batteri kan lades ut og opp innen det er ødelagt. AGM og Gel er typiske dyputladningsbatterier.

Seriekoble batterier
2x12 V blir 24 V. Koble pluss til minus. Bytte av kun ett batteri medfører at det nye batteriet tilpasser seg det dårligste, bytt derfor begge.

Paralellkoble batterier
Blir 12 V kapasiteten (Ah) doblet. Kolble pluss til pluss og minus til minus.

Rekombinasjonsbatteri
Betyr at evt. gass rekombineres i lokket og går tilbake til batteriet.

Amperetimer (Ah)
Kapasitetsverdiene tilsvarer de Ah som batteriet kan gi ved en strøm som lader ut det helt ved 5 timer (C5), 10 timer (C) og 20 timer (C20). Jo raskere man lader ut batteriet (jo høyere strøm man tar ut) desto mindre kapasitet (Ah) kan batteriet gi. Reservekapasitet er den tid (min) som batteriet kan gi 25 A ved en temperatur på 25 grader.

Hva er CCA?
Cold Crank Amps, eller kaldstartstrøm utrykker hvor mye energi batteriet yter i startøyeblikket.(måles ved minus 18 grader).

Hva er MCA?
Marine Crank Amps, som CCA, men måles ved 0˚C.

Hvilespenning
Spenning målt over batteriets poler ved avslått “kald motor”. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. En blysyre celle gir 2,12 V x 6 = 12,72.

Ladespenning
Ladespenning i bilen skal være mellom 14,2 V og 14,4 V, ved 25˚C målt over batteriets poler på tomgang.

Forklaring artikkelnummer
560 408 054 5 = <100 Ah 60 = Ah 408 =
kasseutførelse 054 = 540CCA. 6 = > 100 Ah 7 > 200 Ah

Batteriet tar ikke til seg lading
Batteriet kan være for dypt utladet eller ha for lav spenning slik at laderen ikke føler motstand. Løsning kan være: Parallellkoble det svake batteriet med et sterkt batteri (+plusspol mot +plusspol, og -minuspol mot -minuspol) for å lade. Dårlig kontakt polsko/poler, ledningsbrudd eller feil med dynamo. Batteriet kan være utslitt.

Ladet batteri lades ut etter kort tid
Mål, for å sjekke krypstrøm. Rengjør polene. Kan være ledningsbrudd dynamo/batteri. Kortslutning mellom platene. Batteriene kan være ødelagt.

AGM batterier
Lav indre motstand gir høy startkraft, tåler mange ut-og oppladinger, samt tåler mer dyputladinger.Lades raskt opp.Vedlikeholdsfritt og lekasjesikker. Mindre fare for frostskader.

GEL batterier
Som for AGM, men med noen avvik. Høyere indre motstand gir lav startkraft, egner seg for forbruksbatteri, ikke til start. Lades ikke så raskt opp som AGM. Maks ladestrøm 14,4V. Spenningen faller kraftig når det nærmer seg tomt. Ikke alle ladere egner seg til GEL.

Hvilespenning for 12V batteri

imageimage

imageimageimage

Vi blogges

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...